Chip tuning

2021. május 14. 12:37 - Viktor alkatrészek

Chiptuning hatásai

Chiptuning hatásai

 

Az eljárás a motor fizikai jellemzőit nem változtatja meg, csak a gyár által végzett szoftveres beállításokat korrigálja, ezzel teszi elérhetővé az addig korlátozás alá eső teljesítménytartalékot, vagy az igényeknek jobban megfelelő üzemállapotot.

A chiptuning összhatása nagyon függ annak céljától.

Optimalizálás:
Tapasztalt tuningműhelyek, konkrét típusváltozatokhoz készített, vagy adott motorhoz finomhangolt szoftvermódosításai a gyártás óta szerzett üzemeltetési tapasztalatok alapján. Általában észrevehetően nő a gazdaságosság, vagy egyes (általában a magasabb) teljesítménytartományban kiegyensúlyozottabbá válik az üzem. Végfordulatszám korlátozással (azonos teljesítmény mellett is) emelkedik a nyomaték, ami dinamikusabbá teszi az autót. Káros hatása gyakorlatilag nincs, újabban egyes márkaszervizek is végeznek szoftverfrissítést az időszakos karbantartás részeként.
Országúti tuning:
Gyakran és nagy távolságra használt járművek hozzáállítása az üzemeltetési igényekhez. Az alsó teljesítménytartományban (városi forgalom, és alsóbbrendű utak, ahol egyébként sem lenne kihasználható) gazdaságos, és kímélő karakterisztikát biztosító szabályozási jellegfelületet valósítanak meg, a felső üzemi tartományban pedig elérhetővé teszik a motor fizikai lehetőségeinek felső határát is. Önmagában káros hatása nincs, átlagos vezetési stílus mellett nincs észrevehető változás, csak a gazdaságosabb üzemeltetés, váratlan forgalmi helyzetek megoldásánál azonban lehetővé teszi a szériabeállításoknál sokkal magasabb teljesítményt is, esetleges pillanatnyi fogyasztásnövekedés, vagy környezetszennyezés árán. A tartós feszített tempó persze a túlterhelés mértékével arányosan gyorsabb elhasználódást eredményez.
„Verseny”-tuning:
Ilyen beállításokat csak akkor alkalmaz a tuningműhely, amikor szériaautót kimondottan teljesítménynövelés céljából „chipeltet” valaki. A maximális energialeadásra beállított vezérlés még azon az áron is kihozza a maximumot a motorból, hogy ez a fogyasztás romlásával, a károsanyag kibocsátás növekedésével, vagy a katalizátor korai elhasználódásával jár. Megengedheti a motor bizonyos mértékű túlmelegedését is. Feltöltési nyomás emelésekor általában szükséges magasabb kompressziótűrésű üzemanyag használata, a motor nyomatékának jelentős (20% fölötti) emelése pedig jobb motorolajat, vagy annak gyakoribb cseréjét teszi szükségessé. A megnövekedett nyomaték végighalad a teljes erőátviteli láncon is, ezért ott is számolni lehet élettartam csökkenéssel.
A művelet esetleges kockázatairól egy komoly műhely minden esetben tájékoztatja a megrendelőt, felméri az egyedi igényeket, és a konkrét lehetőségeket, ennek megfelelően tesz ajánlatot a beavatkozás mértékére, ami leginkább befolyásolja a végeredményt.

A gyártók – függetlenül a beavatkozás mértékétől és irányától – mindig visszavonják a garanciát a chiptuninggal ellátott autótól(ha kiderül), sok típust már chiptuning elleni védelemmel forgalmaznak, ennek kijátszására is van már megoldás.

ECOtuning
Ennél a megoldásnál csak az alsóbb fordulatszámoknál érvényes nyomatékcsúcsot emelik meg. Felső fordulatszámon nem kerül sor a beállítások módosítására. Ennek eredményeképpen a nagyobb nyomaték miatt a fogyasztás lecsökken, magasabb fordulatszámon az autó nem lesz erősebb. A szakemberek általában nem ajánlják külön, mivel a hagyományos tuninggal is hasonló eredmény érhető el, mégis egyre népszerűbb módszer.

Más megoldások
Nem minősül chiptuningnak a tunig box néven forgalmazott készülékek beépítése. Ezek nem a gyári szoftver módosítását végzik, hanem a motor valós állapotát figyelő érzékelőelemek mérőjelét, vagy a beavatkozó szervek működtetési paramétereit módosítják, így teszik lehetővé hogy a vezérlő elektronika más karakterisztika szerint működjön. Bár viszonylag olcsók, akár házilag is beépíthetők, és szükség esetén nyomtalanul eltávolíthatók a járműről, hatásfokuk vagy jóval kisebb a chiptuningénál, vagy nemkívánatos szélsőséges üzemállapotokat is lehetővé tesznek.

A tuning fajtái
A tuning érintheti a kocsi meghajtását, ekkor motortuningról beszélünk, vagy a külsejét, ilyenkor optikai tuningról van szó. Leggyakrabban a kettő együtt fordul elő. A tuningolás történhet magánúton, az autó tulajdonosának szakértelme, ízlése és pillanatnyi anyagi lehetőségei fényében, ehhez rengeteg cég gyárt különböző alkatrészeket, amik között vannak univerzálisan, több autóhoz használható alkatrészek és vannak meghatározott típushoz készült alkatrészek is, vagy erre szakosodott cégek komplett autóátépítésével, akik egy vagy több márka típusait szakértelemmel, professzionális módon tuningolnak fel, ez viszont sokkal drágább lehetőség. A magántuningolás esetében a sokféle alkatrész és egyéb olcsóbb kiegészítők az átalakítást könnyen el tudják téríteni az ízlésességtől.

A tuningolás általában olyan kommersz, gyakran régebbi autók átalakítását jelentik, amelyek gyárilag nem, vagy már nem rendelkeznek kellő teljesítménnyel vagy presztízzsel, ezért olcsóbban hozzájuk lehet jutni alapjárműként, viszont olyan „jobb” márkák is gyakran tuningolásra kerülnek, mint a BMW, a Mercedes, vagy az Audi. Ugyanakkor olyan sport vagy luxusmárkából is készül időről időre tuningváltozat, mint a Porsche, a Ferrari, vagy a Rolls-Royce. A nagy, minőségi gyártók korszerű típusait szakavatott vagy márkaspecifikus cégek tuningolják fel, az ilyen kocsik árának akár a felét is meghaladhatják a tuningolás költségei az alaptípus árához képest.

Motortuning
Célja a motor teljesítményének növelése; ami majdnem minden esetben a motor várható élettartamának csökkenésével jár együtt. Kivételt képez ez alól az úgynevezett optimalizáló tuning, mellyel a gyári alkatrészeket, elektronikát hangolják össze úgy, hogy az optimális legyen, mely csak kis mértékű teljesítménynövekedést eredményez.

A motor tuningolásának több módja ismeretes:

A motor lökettérfogatának és sűrítésének növelése (például: „felfúrás”, égéstér tágítás, dugattyúk cseréje)
A motor áramlási veszteségeinek csökkentése
A szívó sor tuningolás. (például: direktszürő beépítése)
A kipufogó sor tuningolása.(például: nagyobb keresztmetszetű kipufogó rendszerek)
A meglévőnél erősebb, könnyebb alkatrészek beépítése (például: könnyített főtengely és lendkerék)
A motor vezérlés megváltoztatása, például: vezérműtengely csere)
Nem feltöltős motorok esetében feltöltővel való ellátása, feltöltős motorok esetében ezek nagyobbra cserélése (lásd: turbó, kompresszor, +intercooler.)
A motortuning általában maga után vonja az optikai tuning alapvető változatait is, ahol a megnövelt teljesítmény biztonságosabb használata szükségessé teszi az olyan külső alkatrészek felszerelését is, mint például a spoilerek vagy a szélesebb, jobb tapadású gumik.

Optikai tuning
Optikai tuning az autó olyan jellegű módosítása, amellyel az alakja, megjelenése változik, látványosabb, tetszetősebbé válik. Ilyenkor nem feltétlenül történik meg a motor átépítése.
Az optikai tuningot két részre bonthatjuk:

Belső optikai tuning: Az autó belterének megjelenésén történő módosítás (utastér, csomagtartó és motortér).
Külső optikai tuning: Az autó külső megjelenésén történő módosítás ( karosszéria elemek, ablakok, kerekek, lámpák ).
A tuningolások történhetnek az egyes elemek cseréjével, vagy átalakításával, továbbá új termékek behelyezésével.
A belső tuning lehet a kárpitok, vagy a műszerfal átalakítása, a különböző mérőműszerek beszerelése, sportosabb megjelenésű váltógomb/pedálszett beépítése, az ülések cseréje, a különböző fénytechnikai eszközök felhelyezése.
A külső tuningolás lehet az alufelni felszerelése, az ablakok lesötétítése, a különböző külső spoilerek, és szintén a különböző fénytechnikai eszközök felhelyezése.

Beltér átépítés
A belső kárpitok kicserélése (flokkolás, bőrözés) és az utastér egyéb szépítései tartoznak ide. Gyakori a „Sport” pedálsor beépítése; valamint a váltógomb és kézifékkar (és „szoknyá”juk) lecserélése. Ezen kívül beltér módosításhoz tartozik, a hangrendszer. Nem ritka az sem amikor már a csomagtérben is megjelennek a 15 colos mélynyomók és egyéb erősítők. Beltérmódosításhoz tartozik a Nitrópalack is (NOS, NX), ám a funkciója már teljesítmény tuninghoz tartozik. Sokan kidíszítik még az autó belsejét úgynevezett Neon csövekkel mely egyedi design-t ad az autónak. Nem ritkán használják külső (optikai) tuningelemnek is. Gyakorta előfordul még motortérben és csomagtartóban is az egyedi hangrendszer mellett

Hangrendszer átalakítása
Ide tartozik a gyári fejegység, és hangszórók cseréje és csomagtartóba mélynyomó elhelyezése. Gyakran komplett multimédiás rendszerek kerülnek beépítésére.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://chiptuningdiesel.blog.hu/api/trackback/id/tr6316559630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Chip tuning
süti beállítások módosítása